Dutch Chinese (Simplified) English French German Spanish

Reisverslag: het bergdorpje Ping'an

Home » Reisblog » Reisverslag: het bergdorpje Ping'an
China

Kristine Thys reisde in oktober 2019 met Ying Ying Travel mee naar China. Kristine koos voor onze 16-daagse rondreis China Classics, logische keuze als je voor het eerst naar China reist. Het kleine bergdorpje Ping'an zal Kristine voor eeuwig bijblijven. Haar indruk van Ping'an en de rijstterrassen van Longsheng lees je hier.

Dag 3 het bergdorpje Ping'an

Op de derde dag van onze reis nemen we een binnenlandse vlucht naar Guillin.

De kleuren en drukte van de wereldstad Shanghai zinderen na in mijn hoofd en ik ruik nog de  geur van de eetkraampjes van het waterstadje Zhujiajiao.

In Guillin worden we opgewacht door Richard, onze sympathieke Chinese gids. Zijn Engels heeft een grappig accent, maar we begrijpen elkaar en hij is heel bereidwillig en vriendelijk. Later zal blijken dat hij veel talenten heeft, Richard is naast gids ook een getalenteerde danser !

Met de bus rijden we van Guilin richting Longji. De omgeving ziet er helemaal anders uit en ik kijk mijn ogen uit. Uiteindelijk komen we aan in een groot busstation waar een hectische, Chinese, drukte heerst. Hier laten we onze bagage achter in een opslagruimte achterin een winkeltje. Het is hier veel warmer dan in Shanghai, ik verwissel mijn jeans nog snel voor een short. We nemen onze rugzak met daarin wat we nodig hebben voor 1 overnachting. We gaan hier overstappen op een kleinere bus die ons een stuk de bergen zal inbrengen. We moeten echter een tijd wachten, samen met een heleboel Chinezen in een te kleine vertrekhal. Onze groep profiteert er dan maar van om elkaar wat beter te leren kennen en te verbroederen met de Chinezen. Hoewel we mekaar niet verstaan, weinig Chinezen spreken een paar woorden Engels, gaat dat heel spontaan. Chinezen zijn heel nieuwsgierig naar Westerlingen en willen graag met ons op de foto. Vooral de grotere mannen, Danny, Zjiet,… zijn gegeerde fotomodellen. Onze gids Mario is ook heel populair, feit dat hij vloeiend Chinees spreekt zorgt voor verwondering en enthousiasme.

Uiteindelijk slaagt Richard erin om ons op een bus te krijgen en daar gaan we, de bergen in. Na een korte rit stappen we uit om te voet verder te trekken. Op de parking staan bagagedraagsters ons op te wachten. Kleine, oude vrouwtjes met een rieten mand op hun rug die boven hun hoofd uittorent. Ze verdringen elkaar om onze bagage naar boven te dragen en een centje bij te verdienen. Tot mijn grote verbazing gooien ze 3 rugzakken in hun rieten manden, springen flux recht en beginnen met een ontzagwekkend tempo aan de klim naar het bergdorpje waar we gaan logeren. In een mum van tijd zijn ze verdwenen. Een beetje verbouwereerd begin ik samen met onze groep aan de klim.

De tocht die we nu maken heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt, nooit zag ik zoiets moois en fascinerend. We lopen door kleine minidorpjes, mooie steegjes met kleine kraampjes, langs versierde bruggen, begeleid door mensen in traditionele klederdracht met ezels en kippen. De oude gebouwen en bruggen zijn gebouwd in hout en traditioneel versierd. Mario vertelt ons over de mensen die in deze streek wonen, de Yao. Dit zijn de meisjes met de heel lange haren die ze opgerold onder een soort kleurige muts verbergen. Als je geluk hebt kan je ze zien terwijl ze hun haren losmaken, wassen in de rivier en laten drogen in de wind. Heel onze groep speurt rond, natuurlijk willen we dat allemaal graag zien, maar spijtig genoeg komen we geen meisjes met losse haren tegen. Ondertussen brengt onze wandeling ons steeds verder omhoog, helemaal tot aan de prachtige mooie rijstvelden. De terrassen strekken zich ver uit, zover als je kan kijken zie je overal wuivend groen en geel, de typische kleur van de rijstvelden in deze tijd van het jaar, oktober. Iedereen van onze groep is onder de indruk van deze schoonheid. We komen aan in het dorpje Ping'an dat midden tussen de rijstvelden ligt. Het is al een beetje donker, we zien het prachtig verlichte dorpje liggen vanuit de hoogte. Hier slapen we in een mooi authentiek houten hotelletje met prachtige, traditioneel ingerichte kamers. Onze draagsters wachten ons hier fit en monter op met onze bagage. Achteraf blijkt dat de meeste van deze hotelletjes niet zo authentiek zijn, ze zijn nieuw gebouwd maar naar het voorbeeld van de aloude architectuur. We hebben dus een badkamer met alles erop en eraan !

In het hotel genieten we van een lekkere avondmaaltijd en maken we kennis met slangenwijn, een stevig Chinees drankje ! De volgende morgen hebben we nog wat tijd voor we verder trekken. Ik profiteer ervan om op het fantastische houten terras van mijn kamer Chinese thee te drinken en van het uitzicht op de rijstvelden te genieten. Dit vergeet ik de rest van mijn leven niet meer !

En dan gaat onze reis verder… en zie, hoor en beleef ik nog zoveel om over te vertellen..

Kristine Thys

18 dagen

30 jun 2024

3 sep 2024
16 dagen

6 okt 2024
18 dagen

China met focus op avontuur, natuur en Tibetaans boeddhisme

24 okt 2024

5 apr 2025
14 dagen

4 sep 2025
17 dagen